نحوه تنظیمات دستگاه های لیزری

به طور کلی سه نوع پیکربندی مختلف برای دستگاه های برش لیزری صنعتی وجود دارد :مواد متحرک ، هیبریدی و سیستم اپتیک پروازی
این تنظیمات به فرایندی اشاره دارند که پرتو لیزری بر روی مواد حرکت داده می شود تا فرآیند برش انجام گیرد . برای تمامی این موارد ، محور حرکت معمولا محور x و y است . اگرراس برش قابل کنترل باشد ، به عنوان محور Z تعیین می شود . لیزر مواد متحرک ، یک راس برش ثابت داشته و مواد را زیر آن حرکت میدهد. این روش مسافت ثابتی از ژنراتور لیزر تا قطعه ی کاری و یک نقطه ی واحد از آن برای حذف مواد زائد برش فراهم میکند. در این روش توسط دستگاه لیزر ، نور کمتری نیاز بوده ولی باید قطعه ی کاری حرکت داده شود .لیزرهای هیبریدی ،جدولی را فراهم میکنند که در یکی از محورها ( معمولا x ) حرکت کرده و راس را در امتداد محور کوتاهتر (Y )حرکت میدهد . این روش منجر به طول مسیر رسانش پرتو ثابت تری از دستگاه اپتیک پروازی می شود و ممکن است سیستم رسانش پرتو ساده تری را اجازه دهد . بنابراین هدر رفتن قدرت و انرژی در سیستم رسانشی کاهش یافته و ظرفیت بیشتری نسبت به دستگاه های اپتیک پروازی فراهم می شود.
لیزرهای پرواز نوری ، از ویژگی های یک جدول راس برش ( با پرتو لیزری ) استفاده میکند که بر روی قطعه ی کاری در هر دو بعد افقی حرکت میکند. برش دهنده های اپتیک پروازی ، قطعه کاری را در طول فرآیند ثابت نگه داشته و معمولا نیاز به محکم گرفتن ماده نیست . جرم در حال حرکت ثابت است بنابراین با تغییر اندازه قطعه ی کاری تغییری در دینامیک آن ایجاد نمی شود . دستگاههای اپتیک پروازی ، سریعترین نوع بوده و برش نازکتری از قطعه حاصل می شود .دستگاههای اپتیک پروازی باید از روشهایی برای در نطر گرفتن تغییر طول پرتو از میدان نزدیک (نزدیک به رزوناتور) برش به میدان دور (دور از رزوناتور) برش استفاده کنند . روشهای عمومی برای کنترل این موضوع ، شامل موازی سازی ،اپتیک تطبیقی و یا استفاده از محور با طول پرتو ثابت است .
دستگاه های لیزری 5 و شش محوری اجازه برش قطعات کاری شکل گرفته را نیز میدهد . علاوه بر این،روشهای مختلفی برای هدایت پرتو لیزری به قطعه ی کاری شکل گرفته وجود دارد .

لیزر های پالسی :

لیزرهای پالسی که انرژی با قدرت بالاتری را برای مدت کوتاهی فراهم میکند در برخی از فرآیندهای برش لیزری همچون ایجاد سوراخهای بسیار کوچک و یا برش با سرعت های بسیار توسط دستگاه لیزر کم موثر است . از آنجایی که در این روش پرتو لیزر ثابتی استفاده می شود ، گرما می تواند تا نقطه ی ذوب قطعه برسد .بیشتر لیزرهای صنعتی توانایی پالس یا برش CW ( موج پیوسته) ، را تحت NC ( کنترل عددی ( برنامه های کنترلی را دارا هستند .
لیزرهای دو پالسی ، از یک سری جفت پالسهایی برای بهبود سرعت حذف مواد و کیفیت حفره استفاده میکنند.پالس اول مواد را از سطح حذف کرده و پالس دوم از چسبیدن مواد جدا شده به کناره های حفره جلوگیری میکند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد